IJzertekort

IJzer, fosfor, kiezel zijn allemaal bekende producten die je normaliter niet in verbinding zult brengen met jouw lichaam. Het lichaam heeft echter naast vitaminen ook mineralen nodig. Een tekort aan één hiervan kan voor ongemak en aandoeningen zorgen. Zo zorgt ijzertekort voor bloedarmoede, vermoeidheid, futloosheid, broze nagels en voor hoofdpijn bij een inspanning.

IJzer?

IJzer zorgt ervoor dat het bloed zuurstof kan transporteren. Heb je dus een tekort aan ijzer dan wordt er ook minder zuurstof getransporteerd. Dat zorgt voor klachten. In eerste instantie zul je beslist niet aan een ijzertekort denken als je je een dagje wat futloos voelt of als je een keertje hoofdpijn hebt. Wanneer echter die loomheid, dat vermoeide blijft aanhouden dan wordt het tijd om eens op bezoek te gaan bij de huisarts. Uiteraard kunnen we ook andere oorzaken ten grondslag liggen aan jouw gesteldheid. Vandaar ook het gesprek met de huisarts. Komt die tot de conclusie dat het een ijzergebrek is, kun je kijken wat daaraan te doen is.

IJzer helpt het lichaam ook om afweerstoffen te bouwen tegen ziektes en om schadelijke stoffen af te breken. Om dat allemaal te kunnen doen, heeft het lichaam iedere dag een hoeveelheid ijzer nodig. De verhoudingen zijn als volgt: bij mannen ongeveer 1 mg, bij vrouwen 1 tot 2 mg en bij zwangere vrouwen ongeveer 2,5 mg.

Herstellen

Er zijn heel wat mogelijkheden om een ijzertekort te herstellen. De beste is om dat via een veranderd voedingspatroon, een veranderd bewegingsritme en verandering van houding te doen. Hieronder zetten we ieder van deze drie stappen verder uiteen.

  • Een ander voedselpatroon
    Meer groente, minder – en op een andere wijze vlees eten, meer bruin brood, regelmatig fruit en minder alcohol en roken, helpen het gebrek aan ijzer te herstellen. Dit lijkt dus heel eenvoudig. Het is echter iets minder simpel want er bestaan twee verschillende soorten ijzer, namelijk heem-ijzer en niet-heem-ijzer. Dit laatste is niet zo goed voor het lichaam. Je vindt het onder andere in rood vlees, aardappelen, rijst, meel zonder zemelen, bananen, peren. Dit betekent niet dat je deze producten niet meer mag eten, maar dat je ze een matige plek in jouw eetpatroon moet geven.
    Heem-ijzer daarentegen is heel gezond. Deze ijzersoort is te vinden in onder andere gevogelte, tomaten, pompoen, citrusvruchten, broccoli. Verder geldt dat in groenten, met name de vitamine C, de fosfaten en oxalaten het niet-heem-ijzer binden en afvoeren uit het lichaam.
  • Een ander bewegingsritme
    Naast een goed voedingspatroon waarbinnen groenten, zemelen, fruit en voldoende drinken (water, thee) een plaats innemen, is beweging ook goed voor het lichaam. Beweging helpt om dat wat naar binnen wordt gebracht goed te verwerken. Iemand die voldoende beweegt, voelt zich gewoonweg beter. Heb je weinig zin om te sporten? Wandel dan iedere dag een half uurtje of ga met de fiets naar het werk of het station. Meer bewegen heeft naast de betere verwerking ook als voordeel dat het goed is voor het hart en om stress tegen te gaan.
  • Een andere houding
    Een feestje is gewoon gezellig. Samen een wijntje of biertje drinken ook. Voor sommigen geldt dat een sigaret of sigaartje deel uit maakt van het goede leven. Vaak gebeurt dit in combinatie met vetrijk voedsel, zoals chips, patat, gefrituurde producten. Voldoe je aan deze beschrijving? Leg jezelf dan duidelijke grenzen op. Alcohol en roken kunnen velerlei klachten veroorzaken. Zeker wanneer je er te veel van neemt. Heb je al een ijzertekort dan kan het hierdoor verder toenemen.

Hoe kan je ijzertekort voorkomen?

Dit is een hele belangrijke vraag voor zwangere vrouwen, voor mensen die overgewicht hebben of een probleem met het hart. IJzertekort speelt een rol bij de menstruatie. Bloedverlies is een van de redenen dat ijzer verloren gaat. Een zwangere vrouw heeft extra ijzer nodig om het kindje te helpen groeien. Een foetus heeft ijzer nodig voor een gezonde groei en om het verstandelijk vermogen te ontwikkelen. Een andere groep waar het een rol speelt zijn de vegetariërs. Door hun voedingspatroon kan een gebrek aan ijzer ontstaan.

Je kunt een ijzergebrek tegen gaan en soms voorkomen door pillen te slikken. Ben je zwanger raadpleeg dan vooral eerst de arts. Eigenlijk moet je zo min mogelijk pillen slikken, behalve misschien zo nu en dan een vitaminepreparaat. Je moet het eetpatroon gewoon aanpassen. Zorg er voor dat iedere dag minimaal twee ijzerhoudende producten op jouw bord liggen.

IJzerrijke voeding

Er zijn veel ijzerhoudende voedingsmiddelen. Hieronder een paar producten die wij algemeen gezien regelmatig eten of in ieder geval op de markt of in de supermarkt tegenkomen.

  • Groenten
    Broccoli, tomaten, pompoen(pitten), wortelen, bloemkool, noten (zonder toevoeging van zout), banaan, appel, peer, rabarber, spinazie, sla, aardappelen, mandarijnen, sinaasappelen, radijs.
  • Andere producten
    Vis, vlees, brood met zemelen, meel met zemelen, rijst, eieren.
  • Verschil
    In vlees, banaan, wortelen, rijst en eieren -als voorbeeld- zit veel niet-heem-ijzer. Deze producten moet je dus niet te vaak eten. Daarentegen zit in tomaten, pompoen, noten, sla en mandarijnen -als voorbeeld- veel heem-ijzer. Die mag je dus in principe dagelijks eten.

Jouw lichaam spreekt

Jouw lichaam spreekt tegen je. Is er iets niet zoals het hoort dan merk je dat. Je voelt pijn of je voelt je niet lekker. Je kunt dit voor een deel voorkomen. Zoals je ook ijzertekort kunt voorkomen. Niet door af te wachten tot er symptomen zijn die er op duiden, maar door vanaf vandaag te beginnen over jouw eetpatroon na te denken en het stap voor stap te veranderen.
Een ijzergebrek kan ernstige aandoeningen veroorzaken. Waarom zou je dat risico lopen als je het makkelijk kunt vermijden. Een goed begin is om ‘s ochtends nooit uit huis te gaan zonder een goed ontbijt. Dit betekent bijvoorbeeld muesli of cruesli met melk of yoghurt. Zonder extra suiker toe te voegen. Dat betekent ook dat je de dag niet met een grote kop koffie begint, maar bijvoorbeeld met zuiver sap.

Drink geen sloten koffie, maar geniet van een paar kopjes per dag. Drink vaker een glas water of een kop thee. Neem fruit mee naar jouw werk en eet het ook echt op.
Eet regelmatig peulvruchten en neem seizoengroente op in jouw eetpatroon. Bijvoorbeeld in de winter eerder een koolsoort dan sla. Feit is dat jouw lichaam je daarvoor dankbaar zal zijn. Je gaat je lekkerder voelen en je bent tot meer in staat. Het andere voordeel is dat de kans op ijzergebrek af neemt.

Voor meer informatie kijk je op wikipedia

Bloedarmoede, symptomen en behandeling

Een reactie plaatsen